ACTIVITATS


ACTIVITAT 1: GIMNCANA PEL NUCLI DE BRUNYOLA                     

1.1. Desenvolupament:
A continuació us presentem un seguit d’imatges realitzades al nucli de la població de Brunyola.
La finalitat d’aquesta activitat serà trobar els gomets que hi ha amagats al llocs proposats.
Els gomets que podreu trobar són:
  • Cercle groc
  • Estrella groga
  • Quadrat vermell
  • Cercle negre
  • Cercle verd
  • Estrella daurada
  • Quadrat blau
  • Estrella platejada

Les imatges són:

 











                                         



1.2. A qui va dirigida:
Aquesta activitat està pensada per a tots aquells infants que vulguin conèixer una mica més el poble de Brunyola d’una manera diferent.
Tenint en compte, que a prop del nucli urbà trobem una casa de colònies, creiem que els nens que vinguin a passar una estada a aquest poble podrien realitzar aquesta activitat per conèixer Brunyola i aprendre a observar detingudament els detalls del municipi.
En principi, l’edat a la que va dirigida aquesta activitat és, a nens d’entre 8 i 12 anys.

1.3. Objectius:
L’objectiu principal que ens proposem és que les persones que realitzin aquesta activitat coneguin els petits detalls del poble de Brunyola.
A més, ens agradaria despertar en els infants l' interès d’observar detingudament els diferents llocs del poble.
Finalment, hem proposat aquesta activitat per incentivar als nens a sortir de casa i realitzar jocs relacionant-se amb la natura.

 1.4. Avaluació:
Les persones que realitzin aquesta activitat podran fer una autoavaluació dels resultats obtinguts.
Les respostes correctes les trobareu a l'apartat “solucions”, al final d'aquesta mateixa pàgina.





ACTIVITAT 2: SOPA DE LLETRES DE LA VEGETACIÓ DE L'ENTORN DE BRUNYOLA                                                       

2.1 Desenvolupament:
A continuació trobaràs un mot encreuat on hauràs d’esbrinar on s’amaguen arbres que es poden trobar en els boscos propers a Brunyola. D’aquesta manera coneixeràs una mica sobre els arbres que envolten aquest petit poble.
Paraules a cercar:   

  • Roure
  • Alzina
  • Faig
  • Pi
  • Avellaner
  • Alzina surera
  • Cirera d’arboç

A
M
P
R
F
A
G
R
O
U
R
E
Y
E
C
V
P
A
H
L
D
O
Y
F
C
O
B
V
V
N
E
P
I
Z
X
E
D
X
E
H
J
S
T
R
Q
L
S
I
B
J
N
V
F
V
T
D
H
S
Y
D
L
N
P
V
B
G
A
X
B
N
I
F
A
S
B
A
I
D
K
F
I
O
G
E
D
I
L
E
C
S
N
N
C
M
G
H
C
J
R
W
Z
R
V
U
I
E
H
E
N
V
M
B
A
P
I
U
C
R
G
X
R
J
D
W
G
F
E
T
N
W
F
E
Q
F
O
G
S
B
Y
H
X
Y
A
G
V
R
X
D
X
C
K
F
M
D
C
I
R
E
R
A
D
A
R
B
O
S
T
V


Ara, el mot encreuat ha canviat i anem a descobrir com en diria un anglès viatger que ha anat a parar a Brunyola.
Paraules:   

  • Strawberry tree
  • Pine
  • Oak
  • Beech tree
  • Hazel
  • Holm Oak
  • Coark Oak
U
S
T
X
R
M
Z
W
V
U
R
C
G
Z
J
C
O
R
K
O
A
K
X
S
I
P
H
S
H
D
G
H
M
T
U
H
P
G
Z
D
O
H
C
I
O
Y
B
G
I
J
I
C
G
M
L
J
W
B
A
H
V
E
T
M
N
J
I
T
M
R
V
C
K
G
U
Y
E
V
E
X
R
A
O
U
T
S
P
Z
R
X
U
C
Y
F
U
W
A
Y
U
D
V
M
J
M
I
E
H
I
J
Z
K
H
G
H
A
Z
E
L
T
X
S
T
F
M
F
Z
J
F
T
B
H
S
P
U
G
F
R
H
I
G
Y
X
W
M
T
Z
C
J
X
V
P
E
Y
H
S
T
R
A
W
B
E
R
R
Y
T
R
E
E
 






Relaciona els noms dels arbres en català i anglès. Si ho necessites consulta el diccionari.


................................................. - ..................................................


................................................. - ..................................................


................................................. - ..................................................


................................................. - ..................................................

................................................. - ..................................................


................................................. - ..................................................


................................................. - ..................................................




2.2 A qui va dirigit:
Aquesta activitat va dirigida a tots aquells que vulguin conèixer alguns dels arbres que podem trobar a Brunyola i a la zona. 
Ja que Brunyola és un poble rodejat de vegetació aleshores hem preparat una sopa de lletres per fer i també tot aquell que es vulgui posar a prova el seu anglès.
Està pensada per cicle mitjà i amb més complexitat, cicle superior.

2.3 Objectius: 
L’objectiu bàsic d’aquesta activitat és, que qui la realitzi, coneixi el nom d’arbres que es poden trovar als voltants de Brunyola i alhora coneixi també els noms d’aquestas arbres en anglès. Mitjançant aquest exercici es treballa el medi natural que ens envolta a partir de la vegetació de la zona. Per realizar l’activitat també es necessàri l’ús de la lógica per resoldre la sopa de lletres.
Conèixer els arbres que es poden trobar a Brunyola i la zona.
Despertar l’interès per conèixer més sobre la vegetació de la zona; i per completar l’activitat poden realizar un herbari dels arbres treballats.
Resoldre la sopa de lletres mitjançant la lógica i l’autonomia de cadascú.

2.4 Avaluació: 
Un cop realitzada l’activitat s’evaluarà a partir d’una autoavaluació. És a dir, feu click a la pestanya de solucions i allà trobareu la sopa de lletres corregida. Vosaltres mateixos podreu evaluar la vostra sopa de lletres.


ACTIVITAT 3: LA LLEGENDA DEL GRONXADOR MÀGIC      
3.1.Desenvolupament:
A continuació podreu veure una llegenda creada per els membres d’aquest bloc.
Cal estar atent al vídeo ja que seguidament s’hauran de contestar una sèrie de preguntes relacionades amb la història que narrem.



Les preguntes són les següents:
1.       Quants follets apareixen a la llegenda?
2.       Què els passa als pares de la Laia i en Pol?
3.       Perquè plora l’arbre?
4.       Què creus que fan els nens actualment? A què creus que juguen? A on? Creus que van al bosc?

3.2. A qui va dirigit:
En principi, considerem que la visualització d’aquesta llegenda pot ser adequada per a tots els nens de l’etapa de l’Educació Primària, tot i que les preguntes, a causa del seu baix nivell de dificultat, estan destinades als alumnes del primer cicle de Primària.
3.3. Objectiu:
Després d’estar pensant sobre la situació actual dels infants, hem considerat important despertar en els nens la imaginació, que en molts casos, està perduda.
Amb aquesta llegenda, pretenem que els nens puguin arribar a tenir una gran estima cap al bosc.
També pretenem que els nens realitzin aquesta activitat i siguin capaços d’estar atents al conte, ja que si no és així no podran contestar correctament les preguntes que proposem.

3.4. Avaluació:
Les respostes de les preguntes que hem proposat les podreu trobar a l'apartat “solucions”, al final d'aquesta mateixa pàgina.



ACTIVITAT 4: L'ENTREVISTA A JOAN PORTA, CONREADOR D'AVELLANERS                                                  
4.1 Desenvolupament:
Aquesta activitat està proposada per descobrir perquè s'associa Brunyola amb les avellanes,  per això, hem anat a trobar en Joan Porta, un conreador d'avellaners des que era ben petit.
Joan Porta, en el vídeo, explica com ha anat minvant la importància d'aquest conreu al llarg dels anys, ja que abans era una de les principals fonts d'ingressos del municipi. Tot i això, dos terceres parts del territori són avellaners, però estàn conreades per persones d'una mitjana d'edat d'uns seixanta anys, és per això que Joan ens transmet la seva preocupació pel futur d'aquest conreu.

Després d'haver visualitzat el vídeo us proposem unes preguntes a contestar. Aquestes qüestions pensem que han de servir per estar atents al vídeo i després ser capaços de recordar el que han vist i escoltat, a més a més pensem que algunes de les preguntes poden servir per reflexionar sobre temes del dia a dia, de l'evolució de les noves tecnologies i de l'impacte de l'home sobre el medi natural.

Les preguntes proposades són:

  1. Quantes hectàrees d'avellaners tenen el Joan i la Dolors?
  2. On ven les avellanes?
  3. Per quina causa ara han de regar els avellaners a l'estiu?
  4. Quina diferència hi ha en quant a collir avellanes ara i abans?
  5. Quantes màquines hem vist al vídeo?
  6. De quin color porta la gorra en Joan?
  7. Sabíeu tot això que ens ha explicat en Joan? Us ha agradat?
  8. Quines preguntes li faríeu?

Per tal de fer més dinàmica l'activitat, us proposem que a mida que vagi avançant el vídeo l'aneu parant, així podeu crear petits debats sobre els temes que parla, d'aquesta manera no es farà tan feixuga l'entrevista amb Joan Porta. 
Us facilitem algunes idees:
  • Abans de veure el vídeo els podem preguntar si saben com és un avellaner, si mengen avellanes, on les compren, com s'imaginen la vida d'una persona que es dedica al conreu d'avellanes, si saben en quina època de l'any es cullen, com ho fan...
  • En el moment que ens va a ensenyar la maquinària que fa servir, els podem preguntar si saben com és una màquina de recollir avellanes, així com fer que dibuixin com se l'imaginen (després del vídeo poden presentar els dibuixos o veure les diferències o semblances de com l'havien dibuixat a com és en el vídeo)



4.2 A qui va dirigit:
Està adreçada principalment a cicle mitjà de primària, tot i així creiem que modificant algunes de les preguntes es pot utilitzar per nens/es d'altres edats. També creiem que qualsevol persona interessada en aquest tema li pot servir per aprofundir en coneixement.


4.3 Objectius:
L'objectiu principal és que coneguin més a fons el que caracteritza Brunyola tot aprofitant l'habilitat d'estar atent i saber escoltar.
També creiem que és una bona eina per reflexionar sobre temes actuals. 


4.4 Avaluació:
Pensem que no ha de ser una activitat que sigui avaluada estrictament per les respostes de l'entrevista, sinó que ha de ser un exercici participatiu, per potenciar el diàleg i per reflexionar sobre el fet que no tot el coneixement es troba als llibres de text i/o internet, sinó  que a vegades la gent amb més experiència té molt a explicar.

Amb això pretenem que sigui una activitat distreta com tota la resta que proposem, i que a més, ampliï coneixement del nen/a.

Evidentment però es mostrarà qui ha estat atent al vídeo qui sàpiga respondre correctament a les preguntes, la solució d'aquestes es troben fàcilment al vídeo.





SOLUCIONS                                                                               

ACTIVITAT 1 (GIMNCANA)                                                                                                  


Els gometes que trobareu a cadascun dels llocs fotografiats són els següents:
Fotografia 1: estrella platejada
Fotografia 2: quadrat blau
Fotografia 3: cercle negre
Fotografia 4: cercle verd
Fotografia 5: Estrella daurada
Fotografia 6: Estrella groga
Fotografia 7: Quadrat vermell
Fotografia 8: Cercle groc 

ACTIVITAT 2  (SOPA DE LLETRES)                                                                                  
Sopa de lletres en català: 

A




A

R
O
U
R
E



V



L










E


Z











L

I




F







L
N




A





A


A




I





L


S
N



G





Z


U

E







P
I


R


R







N


E










A


R








C
I
R
E
R
A
D
A
R
B
O
S
T


Sopa de lletres en Anglès: 
















C
O
R
K
O
A
K




H









P



O



O

B



I



L



A


E


N



M



K



E

E



O








C




A









H



K


H
A
Z
E
L



T














R














E


S
T
R
A
W
B
E
R
R
Y
T
R
E
E





ACTIVITAT 3 (LA LLEGENDA DEL GRONXADOR MÀGIC)                                     


1.       Quants follets apareixen a la llegenda? Dos follets
2.       Què els passa als pares de la Laia i en Pol? Estan engripats
3.       Perquè plora l’arbre? Perquè se sentia sol ja que el bosc no tenia tanta vida des que els nens no anaven a jugar-hi.
4.       Què creus que fan els nens actualment? A què creus que juguen? A on? Creus que van al bosc? (Resposta oberta)


ACTIVITAT 4 (ENTREVISTA A JOAN PORTA)                                                           
  1. Quantes hectàrees d'avellaners tenen el Joan i la Dolors? 8 hectàrees d'avellaners.
  2. On ven les avellanes? A cooperatives.
  3. Per quina causa ara han de regar els avellaners a l'estiu? A causa del canvi climàtic.
  4. Quina diferència hi ha en quant a collir avellanes ara i abans? Abans les avellanes eren collides a mà, en canvi ara, les noves tecnologies ajuden els pagesos amb màquines especialitzades per aquest conreu.
  5. Quantes màquines hem vist al vídeo? Tres, les dues per collir les avellanes (una de més vella que es remolca al tractor i la nova dels raspalls), i la triadora, que les  separa per posar-les en sacs i vendre-les.
  6. De quin color porta la gorra en Joan? Verda.
  7. Sabíeu tot això que ens ha explicat en Joan? Us ha agradat? Respostes obertes.
  8. Quines preguntes li faríeu? Respostes obertes.




Aquest és el número de visites que hem rebut!